Vi har arbetat med ett projekt där vi slagit ihop Bildteori, Estetisk kommunikation och Svenska. Vi har arbetat med retorik och gjort ett arbete med reklam som handlar om jämställdhet. Vi hade en del genomgångar i både svenska och under våra estetiska lektioner och det var väldigt bra. Vi fick bra bakgrund till vad arbetet ska handla om och vi fick chansen till att få mycket inspiration under genomgångarna. Under den första riktiga lektionen då vi började arbeta med projektet försökte jag att komma på idéer till vad jag vill arbeta med. Jag skrev upp alla mina idéer i ett dokument för att inte glömma bort dem tills lektionen efter.
När jag sedan lektionen efter tog upp mitt dokument funderade jag på vad jag kunde hitta på till min idé, vad jag kunde göra för typ av reklam för att få fram mitt budskap. Efter lite funderande kring alla mina idéer kom jag till slut fram till att jag vill göra reklam för något klädmärke inom sport. För att få med jämställdhet kom jag fram till att personen eller personerna som är med på reklambilden ska ha någon form av ett fysiskt handikapp, exempelvis en amputerad arm. Detta är någonting som man inte så ofta ser inom reklam om inte reklamen riktar sig till personer med ett handikapp. För att kunna börja med min uppgift gjorde jag lite research kring ämnet och då visar det sig att det finns modellagenturer som bara har modeller med någon form av ett handikapp men ändå är detta ingenting som vi ser i vår vardag. Därför vill jag med min reklam försöka ändra på det.
Jag har försökt att göra en så grundlig planering av mitt arbete som möjligt för att försöka hinna göra så mycket av grunden som möjligt innan jag börjar med planschen. Jag har som sagt tagit reda på en del information om ämnet och jag har kommit på mitt budskap, en tes, några argument som jag vill ta upp och jag har även planerat mitt foto som jag ska ta. Jag vill med mitt foto och med min reklam visa att alla ska få synas, att alla kan göra det som de vill även om det inte alltid är lätt.
Jag funderade lite kring hur jag ska kunna utföra min idé. Eftersom vi har en begränsad tid på oss måste jag anpassa uppgiften efter det. Jag kom på att laget som jag tränar fotboll med har träningskläder från Adidas och jag har fotbollsskor och benskydd från Nike. Då kom idén att jag kan göra reklam för Adidas och Nike som en kombination. Det händer att olika märken kan sammarbeta trots att de är konkurrenter om de vill få fram ett tydligt budskap att de står för samma tankar. Min tanke är att jag ska ta ett foto där en person med amputerad arm ska skjuta ett skott. Hon ska bära kläder och skor från Nike och Adidas. Det ska även vara en till person med i bilden, troligen vår tränare. Han har ett medfött hörselfel och har därför hörapparater vid tillfällen då han behöver höra extra bra. På detta vis kommer jag få med två olika typer av fysiska handikapp som absolut inte gör så att man inte kan spela fotboll eller vara ledare. Detta är en vardag för många personer men det är inte så ofta som det syns i media och i reklam och det vill jag ändra på. För det finns faktiskt ingenting som jag ser det som gör att alla inte kan få göra reklam om de vill. Jag läste om en kille med amputerat ben och han har faktiskt gjort reklam för Nike men eftersom inte så många vet om det och eftersom det inte kommer upp när man Googlar på Nike reklam så har det inte uppmärksammats tillräckligt. Även om det jag kommer göra inte kommer att var på platser så att allmänheten kommer att se det så måste man börja någonstans. Dessutom har jag bara hittat på att detta ska vara reklam för Nike och Adidas. Detta är ingenting som jag kollat med deras kontaktpersoner om de står för detta. Därför kommer jag inte att kunna sätta upp min affisch. Den är bara till som min reklam, för det jag vill uppmärksamma. Hade de kläder som jag spelar fotboll i haft andra märken skulle det ha blivit de som min reklam kommit ifrån.
Jag planerade att ta mina foton i god tid men tyvärr blev det inte riktigt så. Den kameran jag skulle använda mig av hade inget batteri kvar och den gick för tillfället inte att ladda. Detta gjorde att jag fick använda en mobilkamera vid första tillfället och de bilderna blev tyvärr ganska suddiga. Då jag inte har tillgång till fotbollsplanen och en person som kan hjälpa mig att ta kort 24 timmar om dygnet har jag fått skjuta på fotograferingen ett flertal gånger tyvärr. Detta har dock inte lett till att jag inte har haft någonting att göra. Jag har jobbat effektivt varje lektion. Av de suddiga korten jag tog kunde jag planera hur jag vill att min bild ska vara. Jag har kunnat skissa upp en tydlig skiss på hur jag vill att mitt foto ska se ut när det är klart. Jag har även kunnat börja designa min affisch med text, disposition och typsnitt. Med hjälp av de foton jag tagit sedan tidigare kunde jag ta de färgerna från mina kläder till designen på affischen. Jag har valt att använda typsnitt som påminner om både typsnittet som Nike och Adidas använder. Detta för att stärka kopplingen mellan företagen jag gör min reklam för. På grund av hur jag lagt upp mitt arbete kommer jag kunna ägna tre hela lektioner till enbart redigering av mitt foto och hela den sista veckan med arbetet till upplägg av mitt tal. Jag kommer förhoppningsvis inte behöva känna att jag stressar igenom någon del då jag planerat och gjort grunden till både affischen och talet i och med att jag kommit på tes, budskap, målgrupp och argument.
Sista veckan la jag tid på att planera mitt tal. Jag började med inledningen, tesen, lite bakrund, argument och fakta. Sedan skrev jag ner lite om hur jag tänkt när jag gjort min affisch och knöt ihop säcken med att ta upp lite av det jag skrev i början. Sista lektionen kunde jag öva och fixa en liten powerpoint.
Allt som allt är jag ändå väldigt nöjd med slutresultatet, både min arbetsprocess, min affisch och min presentation.
Nu är det fredag och jag har haft min redovisning. Lektionerna då jag redigerade mina foton och satte ihop dem till en bild gick bra. Grundredigeringen med att ta bort min arm och klippa ihop tre foton gick bättre och snabbare än vad jag trott. Eftersom jag fotat tre foton var det viktigt att de blev tagna på samma plats så jag skulle kunna lägga in dem i PhotoShop och sudda det som skulle bort. Jag la fotot med endast miljön i bakgrunden, sedan la jag fotot på fotbollsspelaren och överst la jag fotot på tränaren. Efter det suddade jag bort hela miljön på fotot med tränaren så att han kom in i bilden med fotbollsspelaren och efter det kunde jag sudda bort armen. Då jag tog fotona ganska sent på dagen blev det lite nyansskillnader i gräset eftersom det blivit lite mörkare från det att jag tog första fotot till det sista. För att det inte skulle synas i slutresultatet fick jag ändra ljuset i de olika fotona samt klippa lite i delen med gräset för att få det så verkligt som möjligt. Det tog visserligen lite längre tid än om fotonas färg skulle varit identiska men å andra sidan utvecklades mina kunskaper i PhotoShop vilket är bra. När jag fått bilden som jag ville ha den tittade jag på reklam från Nike och Adidas. Det visade sig att de har väldigt mörka reklambilder endast med ljus kring personen i fokus. Av det kom jag fram till att göra likadant. Jag valde då att lägga ett mörkare lager runt bilden för att få en koppling mellan min reklam och deras. Jag använde mig av cirkelkomposition för att skapa ett lugn i bilden. När bilden var klar var det bara att lägga in den i min affisch som jag gjort grunden till innan. Jag gjorde lite småredigeringar med texten och marginalen på sidorna efter konstruktiv respons. Jag använde både vertikala och horisontella linjer för att stärka lugnet och styrkan i bilden. Detta var någonting som jag tog upp i min redovisning.
Igår (under torsdagen den 27:e) höll jag mitt tal och redovisning iför mina lärare och jag är både nöjd och mindre nöjd. Det kändes som att jag fick fram det jag ville och som att jag tänkt på det mesta men på grund av att jag blev väldigt nervös darrade jag på rösten och jag lät nog inte like engagerad som jag ville och som jag gjort när jag övat. Det är någonting jag får öva mer på helt enkelt, att öva på att hålla tal och presentationer för att skapa ännu större övertygelse.
Slutresultatet
Slutresultatet








Inga kommentarer:
Skicka en kommentar